ΓΙΑ ΤΡΕΙΣ ΜΗΝΕΣ ΘΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΑΝΟΙΚΤΗ ΣΤΟ ΚΟΙΝΟ Η ΣΥΛΛΟΓΗ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗΣ VILLA ΡΟΔΟΠΗ ΣΤΟ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ !!!!!!!!!!!!
Η Αγιογραφία '' Τρείς Παίδες εν καμίνω '' που φιλοτέχνησαν η Μαριλένα Φωκά και ο Λεόντιος Πετμεζάς.
Το έργο του Πέτρου Ζουμπουλάκη '' ΡΟΔΟΠΗ '' που εικονίζει την Ροδόπη Ευαγγελάτου ,μητέρα του Κώστα Ευαγγελάτου .
Ανοικτή στο κοινό τον Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο 2020 θα είναι η Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa Ροδόπη, Μεσολωρά 7 και Βύρωνος, τηλ: 26710 28501, στο Αργοστόλι .
Σφυρίλατο γλυπτό της Μαρίας Καλλιπολίτη
Οξυγραφία του Πάνου Τζωρτζίνη
Από το 2000 λειτουργεί τους θερινούς μήνες στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς η Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa Ροδόπη που ίδρυσε ο διεθνής εικαστικός, λογοτέχνης, περφόρμερ και θεωρητικός τέχνης Κώστας Ευαγγελάτος.
Σε κείμενο του αναφέρει:
''Προσφιλές καταφύγιο και εκθεσιακός χώρος των εικαστικών μου έργων καθώς και των ντοκουμέντων από τις εκθέσεις και τις performance μου στην Ελλάδα και το εξωτερικό από το 1973 μέχρι σήμερα – φωτογραφίες, video-art, ψηφιακές εικόνες, θεωρητικά κείμενα, προσκλήσεις και εκδόσεις – όλων γενικά των πολλαπλών μου δράσεων, έχει γίνει και παραμένει για 18 χρόνια η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ VILLA «ΡΟΔΟΠΗ» στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς. Η αξιοποίηση αρχικά του επάνω ορόφου και τμήματος του ισογείου του πατρικού μου σπιτιού στην παλιά συνοικία της Ανάληψης σε καλλιτεχνικό εικαστικό κέντρο και αρχείο ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2000. Η μεγάλη επιτυχία των πρώτων εκδηλώσεων τέχνης και λόγου με οδήγησε στην απόφαση να συνεχίσω τις δραστηριότητες.Η VILLA «ΡΟΔΟΠΗ» με εκθεσιακό χώρο και διαμορφωμένο κατάφυτο κήπο είναι ταυτόχρονα το καλλιτεχνικό μου εργαστήριο για τους θερινούς μήνες, τόπος συνάντησης και επικοινωνίας με Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες και φιλότεχνους. Επισημαίνω ότι τα «μυθικά περιδέραια», συνθέσεις με πέτρες και βότσαλα από τις παραλίες του νησιού, που χρησιμοποιήθηκαν σε performance, οι πρώτες επιζωγραφισμένες με παστόζο λάδι εννοιολογικές γεωμετρικές κατασκευές μου «Επικίνδυνες φόρμες», οι "Αλίκτυπες μορφές" καθώς και τα μεγάλα επιζωγραφισμένα πανώ "Σειρήνες του Ιονίου" που εκτέθηκαν πρώτη φορά το 2008 στο Παρίσι και έκτοτε σε εκθέσεις μου στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, στην Πινακοθήκη Δήμου Κερκυραίων και στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών- Ιδρυμα Βούρου-Ευταξία, έχουν φιλοτεχνηθεί στο εκεί εργαστήριο τέχνης που είναι επίσης επισκέψιμο για το κοινό. Ήδη στους διαμορφωμένους χώρους υπάρχει το αρχείο της Galerie DADA (1985-1993) και του ART STUDIO "EST" (1990-2010).Κύριο εκθεσιακό υλικό της Σύγχρονης Πινακοθήκης αποτελεί η συλλογή με έργα σύγχρονης τέχνης (ζωγραφικά, χαρακτικά, κολάζ, φωτογραφίες, γλυπτά, κατασκευές, μικρογλυπτά) ευγενικές προσφορές στην πλειονότητα τους από συνεργάτες και φίλους καλλιτέχνες και συλλέκτες. Σημαντική θέση στα εκθέματα έχει η συλλογή έργων και εκδόσεων Επτανησίων δημιουργών του 20ου αιώνα.Καθοριστική επίσης της φυσιογνωμίας και της δημοφιλίας της Σύγχρονης Πινακοθήκης είναι η καθιέρωση της ετήσιας καλλιτεχνικής δεξίωσης στον κήπο την βραδιά κάθε Αυγουστιάτικης πανσέληνου, με την παρουσίαση μουσικών, θεατρικών, χορευτικών και λογοτεχνικών συμβάντων-actions, η οποία καλλιτεχνική εορταστική σύναξη έδωσε μεγαλύτερη εμβέλεια και απήχηση στο εγχείρημά μου. Ήδη στην λίθινη σκηνή "ΜΩΒ ΣΚΗΝΗ" του κήπου και στις αίθουσες, έχουν δώσει εξαιρετικές ερμηνείες καταξιωμένοι ηθοποιοί αλλά και νεώτεροι καλλιτέχνες και συγγραφείς.Για τις εκθέσεις στη Σύγχρονη Πινακοθήκη VILLA «ΡΟΔΟΠΗ» έχουν δημοσιευτεί κριτικές από τον Χρύσανθο Χρήστου, ιστορικό της τέχνης, Ακαδημαϊκό, ομ. καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, τον Στέλιο Λυδάκη, Καθηγητή ιστορίας της τέχνης, την Αννίτα Πατσουράκη, ιστορικό της τέχνης, τον Νίκο Μοσχονά, Ιστορικό και κριτικό τέχνης, την μουσειολόγο Στέλλα Λιάτου, τον ιστορικό τέχνης Λεόντιο Πετμεζά, την ιστορικό τέχνης Μαράη Γεωργούση κ.α. Επίσης έχουν δημοσιευτεί άρθρα σε Ελληνικά, ομογενειακά και ξένα έντυπα.Ο εμπλουτισμός του αρχείου και της μόνιμης συλλογής τέχνης συνεχίζεται με προσφορές καλλιτεχνών. Ο κύριος στόχος για την λειτουργία και ανάδειξη ενός δραστήριου πυρήνα εικαστικής πληροφόρησης στη γενέθλια πόλη μου, αν και βασίζεται στην αυτόνομη ιδιωτική πρωτοβουλία, έχει την υποστήριξη μεγάλης μερίδας των συμπολιτών και βέβαια των συνεργατών μου.Με την επιθυμία τους για επικοινωνία με τα έργα πολλών αξιόλογων σύγχρονων καλλιτεχνών, που σηματοδοτούν τις αισθητικές τάσεις και αξίες ή και ακόμη και τις απαξίες της εποχής μας, συμβάλλουν στην ιδεολογική εμμονή μου- παρά τη συνεχιζόμενη οικονομικοκοινωνικοπολιτική κρίση- για ποιοτική έκφραση και πολυσήμαντα αισθητικά δρώμενα, που αντικατοπτρίζουν και αποκρυσταλλώνουν τη σύγχρονη έκφραση τέχνης και ιδεών. Στη μόνιμη συλλογή που έχει κατεξοχήν εκπαιδευτικό χαρακτήρα και την επισκέπτονται επίσης κατόπιν συνεννόησης μαθητές και σπουδαστές, αντιπροσωπεύονται οι καλλιτέχνες:ΚΩΣΤΑΣ ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΜΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΜΑΚΟΣ, ΣΠΥΡΟΣ ΑΛΑΜΑΝΟΣ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΑΛΑΣ, ΔΗΜ. ΑΝΘΗΣ, ΡΕΝΑ ΑΝΟΥΣΗ, ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ, ΘΕΜΟΣ ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ, ΒΑΣ. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, GAIL ANTONY, ΧΡΥΣΑ ΒΕΡΓΗ, CHRYSA, ΤΑΚΗΣ ΒΕΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΒΟΛΤΕΡΡΑ, SUGAR BONGARD, ΠΑΝΑΓΗΣ ΓΑΒΡΙΕΛΑΤΟΣ, ΜΑΙΡΗ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, D. YEROS, ANDREW COWIE, ΒΟΥΛΑ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΔΕΛΛΑΠΟΡΤΑ, Γ. ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, Τ. ΔΗΜΟΣ, ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΔΡΑΚΟΣ, KARYNE DUNBAR, ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΦΙΛΗΣ, FRASER ELLIOT, ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, GABRIEL GRAMA, ΠΑΝ. ΖΑΓΟΡΑΣ, ΕΛΕΝΑ ΖΑΝΤΡΕΙΚΟ, ΠΕΤΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ, Γ. ΖΥΜΑΡΑΚΗΣ-ΖΥΜ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΝΩΛΗΣ ΘΩΜΑΚΑΚΗΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΒΑΣΗΣ, Σ. ΚΑΚΑΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΙΠΟΛΙΤΗ, ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΑΜΠΑΔΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΚΑΡΑΒΟΥΖΗΣ, ΑΝΤΡΕΑΣ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑΣ, ΣΙΜΟΣ ΚΑΡΑΦΥΛΛΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΚΑΡΑΠΑΝΟΥ, Α.Ε. ΚΑΡΜΙΡΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗΣ, ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΠΑΥΛΟΣ ΚΕΡΑΜΠΟΣ, ΣΤΕΛΛΑ ΚΟΜΗΝΑ, ΑΡΙΑ ΚΟΜΙΑΝΟΥ, ΧΑΡΗΣ ΚΟΝΤΟΣΦΥΡΗΣ, ΧΑΡ. ΚΟΡΩΝΑΙΟΣ, J. COSIC, ΚΩΣΤΑΣ ΚΛΟΥΒΑΤΟΣ, ΜΑΓΔΑ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΥ, ΤΑΣΟΣ ΚΟΥΤΣΟΥΡΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΒΔΑΣ, ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΛΑΓΑΝΑ, ΓΙΟΥΛΙΚΑ ΛΑΚΕΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΣΗΘΙΩΤΑΚΗΣ, ΘΩΜΑΣ ΛΕΟΝΤΑΡΙΤΗΣ, ΗΛΙΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ-ΘΕΟΦΙΛΙΔΟΥ, ΤΑΚΗΣ ΛΟΥΚΑΤΟΣ, ΜΑΡΙΑ ΜΑΤΑΛΑ, ΒΑΣΩ ΜΑΡΑΛΙΟΥ, ΤΖΕΝΗ ΜΑΡΚΑΚΗ, Κ. ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΚΡΟΥΛΑΚΗΣ, ΟΛΓΑ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ, ΛΕΟ ΜΑΤΙΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΛΙΩΝΗΣ, ΤΖΕΝΝΥ ΠΑΠΑΔΑΚΗ, ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΜΟΡΡΕΣ, ΜΑΙΡΗ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ, DANI MARGJOKA, KR. MARMORSTEIN, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΥΡΟΚΟΡΔΑΤΟΥ-ΠΕΤΡΙΤΖΗ, ΠΑΥΛΟΣ ΜΟΣΧΙΔΗΣ, ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΟΣΧΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΝΤΙΝΙΑ-ΜΠΟΥΝΤΑΛΗ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΩΡΗΣ, ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ, NICOFILIMON, ΠΑΝ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, IL. NOVGORODOVA, ΝΤΡΑΓΚΙΣΑ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΛΛΑΝΤΖΑΣ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ, ΔΗΜ. ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ, ΘΟΔΩΡΟΣ ΠΑΝΤΑΛΕΩΝ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΑΚΗΣ, ΔΗΜ. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΣΠΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΕΡΑΚΗ, ΝΙΝΑ ΠΑΠΠΑ, ΡΟΥΛΑ PAPPAS-ΤΣΙΩΤΑ, ΝΑΥΣΙΚΑ ΠΑΣΤΡΑ, ΕΥΑ ΠΕΛΕΚΙΔΟΥ, ΝΙΚΟΣ ΠΕΡΑΝΤΙΝΟΣ, ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ, ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΠΕΤΡΙΤΖΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΟΡΝΑΛΗΣ, ΜΕΡΟΠΗ ΠΡΕΚΑ, ΠΑΡΙΣ ΠΡΕΚΑΣ, ΜΑΡΙΑ ΡΑΝΤΟΥΛΕΣΚΟΥ, FRANCK RETHORE, ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, ΦΑΝΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΔΗΣ, ΙΩΣΗΦΙΝΑ ΣΑΡΡΟΥ, ΛΙΑ ΣΒΩΚΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΣΕΡΡΑ-ΧΕΡΜΑΝ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΕΦΕΡΛΗ, ΤΑΚΗΣ ΣΙΔΕΡΗΣ, ΕΛΕΝΗ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΝΤΡΕΙ ΣΙΡΟΚΩΦ, ΖΩΗ ΣΚΙΑΔΑΡΕΣΗ, ΣΠΥΡΟΣ ΣΟΥΡΤΖΙΝΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΣΠΥΡΙΟΥΝΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΣΠΥΡΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΟΥΠΑΘΗΣ, PAT SWAN, ΤΑΣΣΟΣ, N. TZANOFF, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΤΖΙΝΗΣ, ΠΑΝΟΣ ΤΖΩΡΤΖΙΝΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΗΝΙΑΚΟΣ, ΤΟΚΜΑΤΖΙΑΝ, ΚΑΙΤΗ ΤΡΕΜΠΕΛΑ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ, ΚΙΚΗ ΤΥΠΑΛΔΟΥ-ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΥ, Τ. ΦΑΡΑΚΛΟΥ, ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΣΙΑΝΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΩΚΑΣ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ, ΠΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ, ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΠΟΥΛΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΙΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΨΩΜΟΔΟΤΗΣ κ.α.''
Nεκρή Φύση ,σύλληψη του Κώστα Ευαγγελάτου
Φωτογραφία της Ρούλας Καραπάνου
O Θεωρητικός -ιστορικός αναλυτής,κριτικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει για την έκθεση :
''Στην συμπλήρωση των 20 χρόνων επιτυχημένων εκθέσεων και δρώμενων τέχνης και πολιτισμού στο χώρο της Villa Ροδόπη παρακολουθούμε ευπρόσδεκτα εικαστικά μηνύματα που αναπαριστούν υπαρξιακές συλλήψεις , προσδιορισμούς και παραθέσεις . Η τεχνική των επιτευγμάτων επισημαίνει την γνώση για την πλήρη χρήση των υλικών .Η απόδοση προσαρμόζεται σε ζητήσεις με διάτρητες συνθέσεις .Λειτουργούν εκπαιδευτικά για το πολυπληθές φιλότεχνο κοινό όλων των ηλικιών που συρρέει κάθε χρόνο και το μυούν καθώς με συνέπεια και μοναδικότητα τονίζουν μια απαράμιλλη αισθαντικότητα . Συγκινούν με τις εντάσεις στη τυπολογία που προβάλλουν .Εκφράζοντας αισθήσεις με καθοριστικά πρότυπα αποκαλύπτουν προσεγγίσεις με θεωρητική διακριτικότητα .Πρόκειται για καταθέσεις επιλεγμένες αυστηρά από τον Κώστα Ευαγγελάτο που με ευδόκιμη ενασχόληση τις ενορχηστρώνει και τις τοποθετεί στις αίθουσες ακολουθώντας τα πλαίσια ενός ιδιότυπου λυρισμού με μυσταγωγική χάρη αναφοράς και μελέτη ενατένισης. Παρατηρούμε τεχνοτροπίες, τάσεις και σχολές που με ακρίβεια προβάλλουν παρεμβατικές σκέψεις και ρυθμούς διαφοροποίησης με απεριόριστες διακυμάνσεις απέναντι στην ευρύτητα των πόρων που πραγματεύονται.''
Σφυρίλατο γλυπτό της Μαρίας Καλλιπολίτη
Οξυγραφία του Πάνου Τζωρτζίνη
Από το 2000 λειτουργεί τους θερινούς μήνες στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς η Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa Ροδόπη που ίδρυσε ο διεθνής εικαστικός, λογοτέχνης, περφόρμερ και θεωρητικός τέχνης Κώστας Ευαγγελάτος.
Σε κείμενο του αναφέρει:
''Προσφιλές καταφύγιο και εκθεσιακός χώρος των εικαστικών μου έργων καθώς και των ντοκουμέντων από τις εκθέσεις και τις performance μου στην Ελλάδα και το εξωτερικό από το 1973 μέχρι σήμερα – φωτογραφίες, video-art, ψηφιακές εικόνες, θεωρητικά κείμενα, προσκλήσεις και εκδόσεις – όλων γενικά των πολλαπλών μου δράσεων, έχει γίνει και παραμένει για 18 χρόνια η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ VILLA «ΡΟΔΟΠΗ» στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς. Η αξιοποίηση αρχικά του επάνω ορόφου και τμήματος του ισογείου του πατρικού μου σπιτιού στην παλιά συνοικία της Ανάληψης σε καλλιτεχνικό εικαστικό κέντρο και αρχείο ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2000. Η μεγάλη επιτυχία των πρώτων εκδηλώσεων τέχνης και λόγου με οδήγησε στην απόφαση να συνεχίσω τις δραστηριότητες.Η VILLA «ΡΟΔΟΠΗ» με εκθεσιακό χώρο και διαμορφωμένο κατάφυτο κήπο είναι ταυτόχρονα το καλλιτεχνικό μου εργαστήριο για τους θερινούς μήνες, τόπος συνάντησης και επικοινωνίας με Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες και φιλότεχνους. Επισημαίνω ότι τα «μυθικά περιδέραια», συνθέσεις με πέτρες και βότσαλα από τις παραλίες του νησιού, που χρησιμοποιήθηκαν σε performance, οι πρώτες επιζωγραφισμένες με παστόζο λάδι εννοιολογικές γεωμετρικές κατασκευές μου «Επικίνδυνες φόρμες», οι "Αλίκτυπες μορφές" καθώς και τα μεγάλα επιζωγραφισμένα πανώ "Σειρήνες του Ιονίου" που εκτέθηκαν πρώτη φορά το 2008 στο Παρίσι και έκτοτε σε εκθέσεις μου στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά, στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Θεσσαλονίκης, στην Πινακοθήκη Δήμου Κερκυραίων και στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών- Ιδρυμα Βούρου-Ευταξία, έχουν φιλοτεχνηθεί στο εκεί εργαστήριο τέχνης που είναι επίσης επισκέψιμο για το κοινό. Ήδη στους διαμορφωμένους χώρους υπάρχει το αρχείο της Galerie DADA (1985-1993) και του ART STUDIO "EST" (1990-2010).Κύριο εκθεσιακό υλικό της Σύγχρονης Πινακοθήκης αποτελεί η συλλογή με έργα σύγχρονης τέχνης (ζωγραφικά, χαρακτικά, κολάζ, φωτογραφίες, γλυπτά, κατασκευές, μικρογλυπτά) ευγενικές προσφορές στην πλειονότητα τους από συνεργάτες και φίλους καλλιτέχνες και συλλέκτες. Σημαντική θέση στα εκθέματα έχει η συλλογή έργων και εκδόσεων Επτανησίων δημιουργών του 20ου αιώνα.Καθοριστική επίσης της φυσιογνωμίας και της δημοφιλίας της Σύγχρονης Πινακοθήκης είναι η καθιέρωση της ετήσιας καλλιτεχνικής δεξίωσης στον κήπο την βραδιά κάθε Αυγουστιάτικης πανσέληνου, με την παρουσίαση μουσικών, θεατρικών, χορευτικών και λογοτεχνικών συμβάντων-actions, η οποία καλλιτεχνική εορταστική σύναξη έδωσε μεγαλύτερη εμβέλεια και απήχηση στο εγχείρημά μου. Ήδη στην λίθινη σκηνή "ΜΩΒ ΣΚΗΝΗ" του κήπου και στις αίθουσες, έχουν δώσει εξαιρετικές ερμηνείες καταξιωμένοι ηθοποιοί αλλά και νεώτεροι καλλιτέχνες και συγγραφείς.Για τις εκθέσεις στη Σύγχρονη Πινακοθήκη VILLA «ΡΟΔΟΠΗ» έχουν δημοσιευτεί κριτικές από τον Χρύσανθο Χρήστου, ιστορικό της τέχνης, Ακαδημαϊκό, ομ. καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, τον Στέλιο Λυδάκη, Καθηγητή ιστορίας της τέχνης, την Αννίτα Πατσουράκη, ιστορικό της τέχνης, τον Νίκο Μοσχονά, Ιστορικό και κριτικό τέχνης, την μουσειολόγο Στέλλα Λιάτου, τον ιστορικό τέχνης Λεόντιο Πετμεζά, την ιστορικό τέχνης Μαράη Γεωργούση κ.α. Επίσης έχουν δημοσιευτεί άρθρα σε Ελληνικά, ομογενειακά και ξένα έντυπα.Ο εμπλουτισμός του αρχείου και της μόνιμης συλλογής τέχνης συνεχίζεται με προσφορές καλλιτεχνών. Ο κύριος στόχος για την λειτουργία και ανάδειξη ενός δραστήριου πυρήνα εικαστικής πληροφόρησης στη γενέθλια πόλη μου, αν και βασίζεται στην αυτόνομη ιδιωτική πρωτοβουλία, έχει την υποστήριξη μεγάλης μερίδας των συμπολιτών και βέβαια των συνεργατών μου.Με την επιθυμία τους για επικοινωνία με τα έργα πολλών αξιόλογων σύγχρονων καλλιτεχνών, που σηματοδοτούν τις αισθητικές τάσεις και αξίες ή και ακόμη και τις απαξίες της εποχής μας, συμβάλλουν στην ιδεολογική εμμονή μου- παρά τη συνεχιζόμενη οικονομικοκοινωνικοπολιτική κρίση- για ποιοτική έκφραση και πολυσήμαντα αισθητικά δρώμενα, που αντικατοπτρίζουν και αποκρυσταλλώνουν τη σύγχρονη έκφραση τέχνης και ιδεών. Στη μόνιμη συλλογή που έχει κατεξοχήν εκπαιδευτικό χαρακτήρα και την επισκέπτονται επίσης κατόπιν συνεννόησης μαθητές και σπουδαστές, αντιπροσωπεύονται οι καλλιτέχνες:ΚΩΣΤΑΣ ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΜΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΜΑΚΟΣ, ΣΠΥΡΟΣ ΑΛΑΜΑΝΟΣ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΑΛΑΣ, ΔΗΜ. ΑΝΘΗΣ, ΡΕΝΑ ΑΝΟΥΣΗ, ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ, ΘΕΜΟΣ ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ, ΒΑΣ. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, GAIL ANTONY, ΧΡΥΣΑ ΒΕΡΓΗ, CHRYSA, ΤΑΚΗΣ ΒΕΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΒΟΛΤΕΡΡΑ, SUGAR BONGARD, ΠΑΝΑΓΗΣ ΓΑΒΡΙΕΛΑΤΟΣ, ΜΑΙΡΗ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, D. YEROS, ANDREW COWIE, ΒΟΥΛΑ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΔΕΛΛΑΠΟΡΤΑ, Γ. ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ, Τ. ΔΗΜΟΣ, ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΔΡΑΚΟΣ, KARYNE DUNBAR, ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΦΙΛΗΣ, FRASER ELLIOT, ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, GABRIEL GRAMA, ΠΑΝ. ΖΑΓΟΡΑΣ, ΕΛΕΝΑ ΖΑΝΤΡΕΙΚΟ, ΠΕΤΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ, Γ. ΖΥΜΑΡΑΚΗΣ-ΖΥΜ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΝΩΛΗΣ ΘΩΜΑΚΑΚΗΣ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΑΒΑΣΗΣ, Σ. ΚΑΚΑΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΙΠΟΛΙΤΗ, ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΚΑΜΠΑΔΑΚΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΚΑΡΑΒΟΥΖΗΣ, ΑΝΤΡΕΑΣ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΜΠΕΛΑΣ, ΣΙΜΟΣ ΚΑΡΑΦΥΛΛΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΚΑΡΑΠΑΝΟΥ, Α.Ε. ΚΑΡΜΙΡΗΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗΣ, ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ, ΠΑΥΛΟΣ ΚΕΡΑΜΠΟΣ, ΣΤΕΛΛΑ ΚΟΜΗΝΑ, ΑΡΙΑ ΚΟΜΙΑΝΟΥ, ΧΑΡΗΣ ΚΟΝΤΟΣΦΥΡΗΣ, ΧΑΡ. ΚΟΡΩΝΑΙΟΣ, J. COSIC, ΚΩΣΤΑΣ ΚΛΟΥΒΑΤΟΣ, ΜΑΓΔΑ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΥ, ΤΑΣΟΣ ΚΟΥΤΣΟΥΡΗΣ, ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΒΔΑΣ, ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΛΑΓΑΝΑ, ΓΙΟΥΛΙΚΑ ΛΑΚΕΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΣΗΘΙΩΤΑΚΗΣ, ΘΩΜΑΣ ΛΕΟΝΤΑΡΙΤΗΣ, ΗΛΙΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ-ΘΕΟΦΙΛΙΔΟΥ, ΤΑΚΗΣ ΛΟΥΚΑΤΟΣ, ΜΑΡΙΑ ΜΑΤΑΛΑ, ΒΑΣΩ ΜΑΡΑΛΙΟΥ, ΤΖΕΝΗ ΜΑΡΚΑΚΗ, Κ. ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΚΡΟΥΛΑΚΗΣ, ΟΛΓΑ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΗ, ΛΕΟ ΜΑΤΙΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΛΙΩΝΗΣ, ΤΖΕΝΝΥ ΠΑΠΑΔΑΚΗ, ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΜΟΡΡΕΣ, ΜΑΙΡΗ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ, DANI MARGJOKA, KR. MARMORSTEIN, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΜΑΥΡΟΚΟΡΔΑΤΟΥ-ΠΕΤΡΙΤΖΗ, ΠΑΥΛΟΣ ΜΟΣΧΙΔΗΣ, ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΜΟΣΧΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΝΤΙΝΙΑ-ΜΠΟΥΝΤΑΛΗ, ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΩΡΗΣ, ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ, NICOFILIMON, ΠΑΝ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ, IL. NOVGORODOVA, ΝΤΡΑΓΚΙΣΑ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΛΛΑΝΤΖΑΣ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗΣ, ΔΗΜ. ΠΑΝΤΑΖΙΔΗΣ, ΘΟΔΩΡΟΣ ΠΑΝΤΑΛΕΩΝ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΑΚΗΣ, ΔΗΜ. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΣΠΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΕΡΑΚΗ, ΝΙΝΑ ΠΑΠΠΑ, ΡΟΥΛΑ PAPPAS-ΤΣΙΩΤΑ, ΝΑΥΣΙΚΑ ΠΑΣΤΡΑ, ΕΥΑ ΠΕΛΕΚΙΔΟΥ, ΝΙΚΟΣ ΠΕΡΑΝΤΙΝΟΣ, ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΠΕΤΜΕΖΑΣ, ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΠΕΤΡΙΤΖΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΟΡΝΑΛΗΣ, ΜΕΡΟΠΗ ΠΡΕΚΑ, ΠΑΡΙΣ ΠΡΕΚΑΣ, ΜΑΡΙΑ ΡΑΝΤΟΥΛΕΣΚΟΥ, FRANCK RETHORE, ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ, ΦΑΝΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΔΗΣ, ΙΩΣΗΦΙΝΑ ΣΑΡΡΟΥ, ΛΙΑ ΣΒΩΚΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΣΕΡΡΑ-ΧΕΡΜΑΝ, ΓΕΩΡΓΙΑ ΣΕΦΕΡΛΗ, ΤΑΚΗΣ ΣΙΔΕΡΗΣ, ΕΛΕΝΗ ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΝΤΡΕΙ ΣΙΡΟΚΩΦ, ΖΩΗ ΣΚΙΑΔΑΡΕΣΗ, ΣΠΥΡΟΣ ΣΟΥΡΤΖΙΝΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΣΠΥΡΙΟΥΝΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΣΠΥΡΟΥ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΟΥΠΑΘΗΣ, PAT SWAN, ΤΑΣΣΟΣ, N. TZANOFF, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΤΖΙΝΗΣ, ΠΑΝΟΣ ΤΖΩΡΤΖΙΝΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΗΝΙΑΚΟΣ, ΤΟΚΜΑΤΖΙΑΝ, ΚΑΙΤΗ ΤΡΕΜΠΕΛΑ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ, ΚΙΚΗ ΤΥΠΑΛΔΟΥ-ΛΑΣΚΑΡΑΤΟΥ, Τ. ΦΑΡΑΚΛΟΥ, ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΣΙΑΝΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΩΚΑΣ, ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΦΩΚΑ, ΠΟΠΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ, ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΠΟΥΛΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΙΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΨΩΜΟΔΟΤΗΣ κ.α.''
Nεκρή Φύση ,σύλληψη του Κώστα Ευαγγελάτου
Φωτογραφία της Ρούλας Καραπάνου
O Θεωρητικός -ιστορικός αναλυτής,κριτικός τέχνης Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει για την έκθεση :
''Στην συμπλήρωση των 20 χρόνων επιτυχημένων εκθέσεων και δρώμενων τέχνης και πολιτισμού στο χώρο της Villa Ροδόπη παρακολουθούμε ευπρόσδεκτα εικαστικά μηνύματα που αναπαριστούν υπαρξιακές συλλήψεις , προσδιορισμούς και παραθέσεις . Η τεχνική των επιτευγμάτων επισημαίνει την γνώση για την πλήρη χρήση των υλικών .Η απόδοση προσαρμόζεται σε ζητήσεις με διάτρητες συνθέσεις .Λειτουργούν εκπαιδευτικά για το πολυπληθές φιλότεχνο κοινό όλων των ηλικιών που συρρέει κάθε χρόνο και το μυούν καθώς με συνέπεια και μοναδικότητα τονίζουν μια απαράμιλλη αισθαντικότητα . Συγκινούν με τις εντάσεις στη τυπολογία που προβάλλουν .Εκφράζοντας αισθήσεις με καθοριστικά πρότυπα αποκαλύπτουν προσεγγίσεις με θεωρητική διακριτικότητα .Πρόκειται για καταθέσεις επιλεγμένες αυστηρά από τον Κώστα Ευαγγελάτο που με ευδόκιμη ενασχόληση τις ενορχηστρώνει και τις τοποθετεί στις αίθουσες ακολουθώντας τα πλαίσια ενός ιδιότυπου λυρισμού με μυσταγωγική χάρη αναφοράς και μελέτη ενατένισης. Παρατηρούμε τεχνοτροπίες, τάσεις και σχολές που με ακρίβεια προβάλλουν παρεμβατικές σκέψεις και ρυθμούς διαφοροποίησης με απεριόριστες διακυμάνσεις απέναντι στην ευρύτητα των πόρων που πραγματεύονται.''
Ζωγραφική κατασκευή του Απόστολου Λάβδα
Η αγιογράφος κριτικός βιβλίου-τέχνης με σπουδές στον Ελληνικό πολιτισμό Μαριλένα Φωκά (ΜΑ) σε κείμενο της με αναφορά στην ευδαιμονία του μαρτυρίου που δημοσιεύθηκε στον ηλεκτρονικό τύπο εμβαθύνει στην ουσία του πίνακα ‘’Τρεις Παίδες εν καμίνω ‘’ που φιλοτέχνησε μαζί με τον Λεόντιο Πετμεζά και κοσμεί από φέτος τους χώρους της Πινακοθήκης:
’’Ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει τους μάρτυρες και τους διαφοροποιεί από τους ήρωες είναι η στάση τους απέναντι στο ίδιο το μαρτύριο. Οι μεν ήρωες διακατέχονταν από υψηλά φρονήματα αλλά ανθρώπινα σκεπτόμενοι δεν επιζητούσαν το μαρτύριο. Η θυσία ή αυτοθυσία είναι ένα ιδιαίτερα εκτιμώμενο πολιτισμικό στοιχείο που χαρακτηρίζει τους πολιτισμούς από τα αρχαία χρόνια και διαχρονικά θεωρείτο σαν χαρακτηριστικό ανωτερότητας χωρίς όμως οι θυσιαζόμενοι να αγάλλονται γι΄αυτό όπως συμβαίνει με τους μάρτυρες οι οποίοι χαίρονταν να υποφέρουν και να δίνουν «ζωντανή μαρτυρία πίστεως» για χάρη του Κυρίου τους. Πολλοί από τους μάρτυρες
έχουν αναφερθεί σε υπερβατικά γεγονότα κατά τη διάρκεια των αβάσταχτων παθών που τους επέβαλλαν οι διώκτες τους αλλά θεοφάνειες όπως παρουσίες Αγγέλων που τους διακονούσαν ή του Ίδιου του Ιησού που τους ενθάρρυνε ανέτρεπε τους κανόνες της φύσης. Εξαιτίας αυτών των υπερφυσικών βιωμάτων πολλοί αθληφόροι Άγιοι και Αγίες εύχονταν να μην τελείωνε το μαρτύριο τους ώστε να βιώνουν λίγο ακόμα αυτήν την «ευδαιμονία του μαρτυρίου».Το ίδιο ισχύει και για την αγιογραφία που παρατίθεται δια της εμής χειρός και του Λεόντιου Πετμεζά Τρεις Παίδες εν Καμίνω, έκθεμα της Σύγχρονης Πινακοθήκης Αργοστολίου, όπου εξεικονίζεται αυτή η σύμβαση. Κατά την Εβραῑκή Παράδοση, όπου οι αιχμαλωσίες των εθνών αντιμετωπίζονταν πνευματικά σαν τιμωρίες του λαού για την «αποστασία « του –ένα στοιχείο που εκμεταλλεύτηκε και η σύγχρονη ελληνική ιστοριογραφία με το φαινόμενο του ιστορισμού στη διαμόρφωση εθνικής συνείδησης. Τον καιρό της αιχμαλωσίας των Εβραίων από τους Βαβυλώνιους, όταν βασιλιάς των Βαβυλωνίων ήταν ο Ναβουχοδονόσορας, αναδείχθηκε ο προφήτης Δανιήλ που έγινε αρχηγός των σατραπών. Ο Δανιήλ διάλεξε για συνεργάτες τρεις επίσης δίκαιους νέους Ισραηλίτες, τον Σεδράχ, τον Μισάχ και τον Αβδεναγώ και τους τοποθέτησε σε υψηλές θέσεις. Κατά διαταγή του βασιλιά Ναβουχοδονόσορα κατασκευάστηκε ένα τεράστιο άγαλμα του, 40 μέτρα ψηλό και ο ίδιος εξέδωσε την ακόλουθη διαταγή : «Όταν σαλπίσουν οι σάλπιγγες, όλοι οι υπήκοοι μου να πέσουν στη γη, να προσκυνήσουν το άγαλμα μου. Όποιος δεν προσκυνήσει, να ριχτεί στο καμίνι και να καεί». Οι τρεις νέοι των οποίων τα εβραϊκά ονόματα ήταν Ανανίας, Αζαρίας και Μισαήλ πλήρεις Αγίου Πνεύματος αρνήθηκαν να αποδώσουν τιμή σε κτιστά άψυχα ειδωλολατρικά κατασκευάσματα γνωρίζοντας ότι μόνο τον Θεό τον αληθινό πρέπει να προσκυνούμε. Κάποιος τους πρόδωσε στον βασιλιά ο οποίος τους κάλεσε σε απολογία λέγοντας: – Γιατί παραβαίνετε την εντολή του βασιλιά σας και δεν προσκυνάτε το χρυσό άγαλμα μου; Δε σέβεστε τη διαταγή μου; – Βασιλιά, και σε σεβόμαστε και σε υπηρετούμε πιστά. Η πίστη μας όμως στον αληθινό Θεό λέει πως δεν πρέπει να προσκυνούμε κανέναν άλλον, παρά μόνον τον Θεό. – Όσο κι αν σας εκτιμώ, θα διατάξω να σας ρίξουν στη φωτιά. Δεν ξέρετε ότι η απόφασή μου είναι, όποιος δεν προσκυνήσει, να ριχτεί στο καμίνι; Θα πάτε τώρα κιόλας να συναντήσετε τον Θεό σας. Γιατί, τι νομίζετε; Απ΄ το καμίνι ποιος μπορεί να σας σώσει; - Έχουμε απάντηση, βασιλιά. Εκείνος που έπλασε το σύμπαν, τη γη, τον ήλιο και τ΄ αστέρια, τα φυτά, τα ζώα, τους ανθρώπους. Εκείνος μπορεί κι απ΄ τη φλόγα του καμινιού να μας σώσει (Pemptousia. gr).Ο βασιλιάς εξοργισμένος διέταξε ν΄ αναφτεί το καμίνι επτά φορές περισσότερο ώστε ο φλόγες του να φτάνουν ψηλά, ως 30 μέτρα και σ΄ αυτό το φοβερό καμίνι να ριχτούν οι τρεις νέοι παρουσία κόσμου. Θαυματουργικά όμως ο Ανανίας, ο Αζαρίας κι ο Μισαήλ δροσίζονταν καθώς Άγγελος Κυρίου φανερώθηκε μαζί τους στη μέση της φωτιάς παραμερίζοντας τις φλόγες μέχρι το ξημέρωμα όπου και οι τέσσερις έψαλλαν χαρούμενοι : «Εὐλογεῖτε πάντα τά ἔργα Κυρίου τόν Κύριον. Τόν Κύριον ὑμνοῦμεν καί ὑπερυψοῦμεν εἰς πάντας τούς αἰώνας».
Ο '' Αγιος Λεόντιος '' της Μαριλένας Φωκά .
Στην Πινακοθήκη ανήκει επίσης από χρόνια η αγιογραφία με κάλυψη χρυσού ''Αγιος Λεόντιος '' της Μαριλένας Φωκά .
’’Ένα στοιχείο που χαρακτηρίζει τους μάρτυρες και τους διαφοροποιεί από τους ήρωες είναι η στάση τους απέναντι στο ίδιο το μαρτύριο. Οι μεν ήρωες διακατέχονταν από υψηλά φρονήματα αλλά ανθρώπινα σκεπτόμενοι δεν επιζητούσαν το μαρτύριο. Η θυσία ή αυτοθυσία είναι ένα ιδιαίτερα εκτιμώμενο πολιτισμικό στοιχείο που χαρακτηρίζει τους πολιτισμούς από τα αρχαία χρόνια και διαχρονικά θεωρείτο σαν χαρακτηριστικό ανωτερότητας χωρίς όμως οι θυσιαζόμενοι να αγάλλονται γι΄αυτό όπως συμβαίνει με τους μάρτυρες οι οποίοι χαίρονταν να υποφέρουν και να δίνουν «ζωντανή μαρτυρία πίστεως» για χάρη του Κυρίου τους. Πολλοί από τους μάρτυρες
έχουν αναφερθεί σε υπερβατικά γεγονότα κατά τη διάρκεια των αβάσταχτων παθών που τους επέβαλλαν οι διώκτες τους αλλά θεοφάνειες όπως παρουσίες Αγγέλων που τους διακονούσαν ή του Ίδιου του Ιησού που τους ενθάρρυνε ανέτρεπε τους κανόνες της φύσης. Εξαιτίας αυτών των υπερφυσικών βιωμάτων πολλοί αθληφόροι Άγιοι και Αγίες εύχονταν να μην τελείωνε το μαρτύριο τους ώστε να βιώνουν λίγο ακόμα αυτήν την «ευδαιμονία του μαρτυρίου».Το ίδιο ισχύει και για την αγιογραφία που παρατίθεται δια της εμής χειρός και του Λεόντιου Πετμεζά Τρεις Παίδες εν Καμίνω, έκθεμα της Σύγχρονης Πινακοθήκης Αργοστολίου, όπου εξεικονίζεται αυτή η σύμβαση. Κατά την Εβραῑκή Παράδοση, όπου οι αιχμαλωσίες των εθνών αντιμετωπίζονταν πνευματικά σαν τιμωρίες του λαού για την «αποστασία « του –ένα στοιχείο που εκμεταλλεύτηκε και η σύγχρονη ελληνική ιστοριογραφία με το φαινόμενο του ιστορισμού στη διαμόρφωση εθνικής συνείδησης. Τον καιρό της αιχμαλωσίας των Εβραίων από τους Βαβυλώνιους, όταν βασιλιάς των Βαβυλωνίων ήταν ο Ναβουχοδονόσορας, αναδείχθηκε ο προφήτης Δανιήλ που έγινε αρχηγός των σατραπών. Ο Δανιήλ διάλεξε για συνεργάτες τρεις επίσης δίκαιους νέους Ισραηλίτες, τον Σεδράχ, τον Μισάχ και τον Αβδεναγώ και τους τοποθέτησε σε υψηλές θέσεις. Κατά διαταγή του βασιλιά Ναβουχοδονόσορα κατασκευάστηκε ένα τεράστιο άγαλμα του, 40 μέτρα ψηλό και ο ίδιος εξέδωσε την ακόλουθη διαταγή : «Όταν σαλπίσουν οι σάλπιγγες, όλοι οι υπήκοοι μου να πέσουν στη γη, να προσκυνήσουν το άγαλμα μου. Όποιος δεν προσκυνήσει, να ριχτεί στο καμίνι και να καεί». Οι τρεις νέοι των οποίων τα εβραϊκά ονόματα ήταν Ανανίας, Αζαρίας και Μισαήλ πλήρεις Αγίου Πνεύματος αρνήθηκαν να αποδώσουν τιμή σε κτιστά άψυχα ειδωλολατρικά κατασκευάσματα γνωρίζοντας ότι μόνο τον Θεό τον αληθινό πρέπει να προσκυνούμε. Κάποιος τους πρόδωσε στον βασιλιά ο οποίος τους κάλεσε σε απολογία λέγοντας: – Γιατί παραβαίνετε την εντολή του βασιλιά σας και δεν προσκυνάτε το χρυσό άγαλμα μου; Δε σέβεστε τη διαταγή μου; – Βασιλιά, και σε σεβόμαστε και σε υπηρετούμε πιστά. Η πίστη μας όμως στον αληθινό Θεό λέει πως δεν πρέπει να προσκυνούμε κανέναν άλλον, παρά μόνον τον Θεό. – Όσο κι αν σας εκτιμώ, θα διατάξω να σας ρίξουν στη φωτιά. Δεν ξέρετε ότι η απόφασή μου είναι, όποιος δεν προσκυνήσει, να ριχτεί στο καμίνι; Θα πάτε τώρα κιόλας να συναντήσετε τον Θεό σας. Γιατί, τι νομίζετε; Απ΄ το καμίνι ποιος μπορεί να σας σώσει; - Έχουμε απάντηση, βασιλιά. Εκείνος που έπλασε το σύμπαν, τη γη, τον ήλιο και τ΄ αστέρια, τα φυτά, τα ζώα, τους ανθρώπους. Εκείνος μπορεί κι απ΄ τη φλόγα του καμινιού να μας σώσει (Pemptousia. gr).Ο βασιλιάς εξοργισμένος διέταξε ν΄ αναφτεί το καμίνι επτά φορές περισσότερο ώστε ο φλόγες του να φτάνουν ψηλά, ως 30 μέτρα και σ΄ αυτό το φοβερό καμίνι να ριχτούν οι τρεις νέοι παρουσία κόσμου. Θαυματουργικά όμως ο Ανανίας, ο Αζαρίας κι ο Μισαήλ δροσίζονταν καθώς Άγγελος Κυρίου φανερώθηκε μαζί τους στη μέση της φωτιάς παραμερίζοντας τις φλόγες μέχρι το ξημέρωμα όπου και οι τέσσερις έψαλλαν χαρούμενοι : «Εὐλογεῖτε πάντα τά ἔργα Κυρίου τόν Κύριον. Τόν Κύριον ὑμνοῦμεν καί ὑπερυψοῦμεν εἰς πάντας τούς αἰώνας».
Ο '' Αγιος Λεόντιος '' της Μαριλένας Φωκά .
Στην Πινακοθήκη ανήκει επίσης από χρόνια η αγιογραφία με κάλυψη χρυσού ''Αγιος Λεόντιος '' της Μαριλένας Φωκά .
Ακουαρέλα της Ιφιγένειας Λαγάνα
Ο Δρ. Ηλίας Τουμασάτος, ιστορικός λογοτεχνίας, θεατρολόγος έχει επισημάνει σε κείμενο του:
«Ο Κώστας Ευαγγελάτος με το εικαστικό, το ποιητικό του έργο, τις performances που για δεκαετίες τώρα πραγματοποιεί, ήταν πάντα φωνή ζωντανή, δυνατή, καθαρή, που έβλεπε και φανέρωνε, που δεν φοβόταν την αλήθεια, που δεν κρυβόταν και δεν έκρυβε.Που ανησυχούσε και δημιουργώντας μάς προειδοποιούσε, με τον δικό του τρόπο, ακούραστα, «ιδίοις αναλώμασιν», αλλά και ελεύθερα, ανεξάρτητα, χωρίς στήριξη από πουθενά, και «τότε», που η πολιτιστική μας ζωή ήταν πλήρης φανφάρας και ανούσιου πληθωρισμού, και η καθημερινότητά μας ήταν αποχαυνωμένη στον δανεικό μας ευδαιμονισμό. Αλλά και «τώρα», που ελλείψει χρημάτων, τα αλαλάζοντα κύμβαλα σίγησαν, εκείνος συνεχίζει στη Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa Ροδόπη.Ο κήπος του μένει ανθισμένος και θαλερός επειδή ποτέ δεν χρειάστηκε λιπάσματα και φυτοφάρμακα. Επειδή, σ’ αυτή την τόσο δύσκολη συγκυρία αυτό που θα αντέξει και θα ζήσει (ή, στην εσχάτη, θα πέσει τελευταίο), είναι το αυθεντικό, το ουσιαστικό. Το αληθινό. Γιατί η τέχνη είναι πάντα εκεί. Και πάντα μιλάει, μόνη πολλές φορές, άλλες φορές ακόμη και δίχως κανέναν να έχει τη διάθεση να την ακούσει. Και την τέχνη την χρειαζόμαστε για δυο δουλειές, ειδικά τώρα: Η προφανής δουλειά της είναι να κοινωνήσουμε μέσα απ’ αυτήν την ομορφιά, μοναδική μας άμυνα, σανίδα σωτηρίας, αλλά και επίθεση, απέναντι στο κοινωνικό και οικονομικό χάος. Κι η άλλη της δουλειά είναι να μας κάνει να ανησυχούμε. Να προβληματιζόμαστε. Να σκεφτόμαστε (Άρα: Να Υπάρχουμε).»
Μεσολωρά 7 και Βύρωνος, τηλ: 26710 28501, στο Αργοστόλι Κεφαλονιάς.
Επισκέψεις- Ξεναγήσεις κάθε Τετάρτη και Σάββατο 8. 30 μ.μ. με ελεύθερη είσοδο.
Βλ, www.rodopicollection.blogspot.com
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου